Rettigheter ved kjøp av bruktbil
Har du kjøpt bruktbil? Var bilen ikke som du trodde? Hva skal du gjøre?
Vi har to lover som regulerer rettigheter og plikter ved kjøp av bruktbil. Den ene er forbrukerkjøpsloven, som gjelder når en privatperson kjøper en bil fra forhandler. Den andre er kjøpsloven, som gjelder for alle kjøp – også mellom privatpersoner.
«Selges som den er» og lignende forbehold, er noe som står i de fleste annonser. Men selv om bilen er solgt som den er, kan du klage hvis selger enten har gitt uriktige opplysninger eller tilbakeholdt viktig informasjon om bilen, eller hvis bilen er i vesentlig dårlige stand enn du hadde grunn til å forvente. Hva du kunne forvente avhenger av pris, årsmodell, kilometerlengde og lignende. Husk å ta vare på Finn-annonsen og kontakten din med selger.
Klag i tide! Selv om reklamasjonsfristen er opp til 5 år etter kjøpet, må du klage innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen. Dersom du venter for lenge, kan du tape retten til å holde selger ansvarlig. Du bør sende en skriftlig reklamasjon per brev mail, eller SMS, og ikke bare nøye deg med å ringe til selger. Dette er viktig hvis det blir nødvendig å bevise at du klaget innen fristen.
Hva kan du kreve? Reparasjon er særlig aktuelt hvis du har kjøpt bilen fra en forhandler, da kan du kreve at selger reparerer feilen. Du kan i alle tilfeller kreve prisavslag tilsvarende kostnadene med å reparere mangelen. Hvis mangelen er vesentlig, kan du heve kjøpet. Dette betyr at du leverer bilen tilbake til selger, og selger betaler kjøpesummen tilbake til deg.
Hva gjør du hvis selger ikke erkjenner ansvar? For å sette makt bak kravet, kan du klage til Forbrukertilsynet, eller du kan ta saken inn for ditt lokale forliksråd, eventuelt tingrett. Dette kan du gjøre selv, eller du kan få hjelp av en advokat. De fleste bilforsikringer dekker dine utgifter til rettshjelp mot at du betaler en egenandel.
TIPS: Skriv kjøpekontrakt, og sørg for at alle opplysninger selger har gitt om bilen står kontrakten!