Rettigheter ved kjøp av varer og tjenester
Ved kjøp og salg av varer og tjenester kan det blant annet oppstå spørsmål om varen/tjenesten er levert til rett tid og/eller om den er mangelfull, samt hvilke sanksjoner som da kan gjøres gjeldende. Følgende lover er her blant annet aktuelle:
- Håndverkertjenesteloven
- Kjøpsloven
- Forbrukerkjøpsloven
- Bustadoppføringslova
Eksempler på spørsmål som kan oppstå relatert til disse lovene:
- Har jeg reklamert for sent?
- Kan håndverkeren kreve betaling for tilleggsarbeider?
- Foreligger mangel ved boligen?
- Kan jeg kreve dagmulkt?
- Hvilke toleransekrav må aksepteres etter kontrakten?
- Selger sier det dreier seg om en slitasjefeil på bilen, ikke en mangel – har han rett i det?
- Selger mener jeg burde undersøkt grundigere på visningen, og at det derfor ikke foreligger mangel. Hvem har rett?
- Hesten ble halt rett etter at jeg hadde overtatt den. Hva gjør jeg visst jeg mener at det dreier seg om en gammel skade?
Fra forbrukers/kjøpers ståsted er det viktig å reklamere så raskt som mulig. Fra selgers/tjenesteyters ståsted er det blant annet viktig å sørge for at kjøps-/ytelsesavtalen er klar og tilstrekkelig utfyllende. Våre medarbeidere har årelang erfaring i denne type tvister og vil kunne gi gode og realistiske råd, og samtidig fremme dine rettmessige krav, og for nemnder og domstolen.