Risikostyring gjennom gode kontrakter
Kjøp og salg av varer og tjenester kan variere svært mye, fra enkelttransaksjon til vedvarende rutineleveranser av nær sagt alle varer og tjenester. Avtaler kan inngås muntlig eller skriftlig, og kontrakten kan være fra noen korte setninger til hundrevis av sider, alt avhengig av hva kontrakten dreier seg om. Essensen i en god kontrakt er å regulere partenes rettigheter og forpliktelser, og fordele risiko ved nåværende og fremtidig usikkerhet.
Kontrakten kan i enkelte relasjoner være noe man nærmest lager til for god ordens skyld. I dette ligger det en fordel ved at tillit kommer i fokus, men også en fare ved at man ikke har tilstrekkelig foranledning til å tenke grundig gjennom hvilke utfordringer bedriften og markedet står overfor ved denne leveransen. Her ligger det muligheter hos mange bedrifter for forbedringer i risikohåndteringen. Dette gjelder både ved kontraktsinngåelsen og den senere håndtering av situasjonen, hvis det oppstår mangler eller forsinkelser.
I dag inngås de fleste større kontrakter på basis av en mal som tilpasses den aktuelle leveransen. Bruk av advokat eller annen ekstern rådgiver kan i mange tilfeller forbedre kontraktene ved inngåelsen, og senere også gi bedriften en bedre stilling når man ser at partene er på kollisjonskurs eller levering ikke kan skje som avtalt. Noen ganger er det ikke mulig med minnelig løsning, og saken må inn i rettsapparatet. Da kommer en god og gjennomarbeidet kontakt til nytte, og arbeidet man gjør før konflikten låser seg kan være avgjørende.
En løsning i minnelighet er som regel både rimeligst og best, også fordi partene får en fordel av muligheten til fortsatt samarbeid.
Ofte er det også slik at en ekstern rådgiver kan se løsninger partene ikke har tenkt på, og som kan gi mulighet for løsninger og fortsatt samarbeid. Å legge inn obligatorisk meklingsprosedyre i kontraktene kan slik sett være hensiktsmessig.
Om saken fortsatt ikke er løst vil prosesskostnadene kunne bli lavere dersom advokaten har deltatt i prosessen på et tidligere tidspunkt, fordi han da kjenner saken og forhåpentligvis kan gi bedriften bedre råd om veien videre i retten.
Spesialisering og gjentatt kontraktarbeid er her som ellers en fordel. Et råd er derfor at advokaten i større grad enn i dag bør trekkes inn i saken på et tidligere tidspunkt i kontraktsarbeidet og håndteringen enn det som er vanlig i dag, før tvisten har kommet inn i et fastlåst spor.
Advokat Olav Hetland, Jæradvokatene